Le a maszkkal!

Pieter Brueghel: Harc farsang és nagyböjt között

A farsang idején eljátszuk, hogy valaki mások vagyunk, jelmezbe, maszk mögé bújunk. És ezzel együtt levethetjük a hétköznapok szerepeit, az álarcokat. Ez az időszak az evés-ivásról, a játékról, és a tél elűzéséről, meg persze a nagyböjt közeledtéről szól. Brueghel képének bal oldalán a farsangi időszak alakjai, akik a nagyböjt figuráival (jobb oldalon) harcolnak.

Az ókorban a Dionüszosz-ünnepeken a nők levetették magukról a konszolidált „családanya szerepet” és bakkhánsnőkként csatlakoztak a mámor, a feloldás istenének őrjöngő menetéhez. A görög kultúra a rendkívülit, az önmagunkból való kivetkőzést, a tombolást beépítette a naptárába, legalizálta, és ezzel szabályozta is. Később ebből alakult ki a színház, ahol álarc mögé bújt emberek  játsszák el a drámai, komikus vagy éppen szatirikus történeteket. Ez emlékeztetheti a közönséget arra, hogy bár a hétköznapokban, a társadalmi együttélésben álarcok mögé kényszerülünk, maszkokat hordunk, de sose felejtsük el: hogy a maszkok, a szerepek mögött emberek maradjunk!

A középkorban aztán továbbélt a farsangi hagyomány. Peter Burke, angol történész a népi kultúra neves kutatója. Ő a farsangi időszakra a „társadalom biztonsági szelepe” kifejezést használja. Ez az a néhány nap az évben, amikor a szerepek megfordulhatnak, a hatalmasok kigúnyolhatók, a szegények pedig a nagyurak gúnyáiban hatalmasnak érezhetik magukat. Ez az az időszak a középkorban, amikor a társadalom nevetségessé teheti az egyébként elviselhetetlen nyomást, társadalmi feszültséget. Farsang idején a szelep kinyílik, kiengedik a gőzt, hogy aztán egy évig tűrjék tovább a nyomorúságos életüket.

A farsangi bálok ma is vannak. És a szerepük mit sem csökkent: emlékeztetnek bennünket, hogy soha ne feledkezzünk meg a maszk mögött rejtőző emberről. A kedvenc részem a farsangi bálon, amikor kérdezősködni kezdenek: te vagy az? Kiskoromban az egyik osztálytársammal lovagoknak öltöztünk. Én persze beleéltem magam a szerepbe: tetőtől talpig, karddal, harcra készen. Azóta is a fülemben cseng egyik kedves tanítónénim kijózanító mondata: „Jaj, te vagy az, a maszk mögött, Zolikám? Meg sem ismertelek!”

Nagy László: FARSANGI ÉNEK

Italom a tiszta ég, erősít
      jobban, mint az alkohol.
Jég hasad már és csatorna retten,
      benne kormos víz dobol.

Dolgos kéz az ablakot mossa
      s törli gyorsan, micsoda
zene, mintha durcáskodna bőgő
      és riogna oboa!

Verőfényes tócsák tükre szélén
      táncba kezd a diáklány,
fias anyák sugárban és sárban
      járnak, szájuk halovány.

Felettük a nappali hold úszik,
      fánktészta az, nyersfehér.
Sistergő ég süsse bár pirosra,
      ember abból sose kér.

Táncol a fény, néha eltünődik
      kátránytetőn, hó levén,
azúr-ezüst autóbuszok hátán,
      lómészárszék üvegén.

Nincs it álarc, nem tűri az élet.
      – tűnődöm és ballagok –
Azt csak a víg őrültek s hazúgok
      hordják, ők a maszkosok.

Hiába a mosoly, varázsillat,
      én a büdös szívüket
megérzem és hamis igéjükre
      az én fülem csak süket.

Ebben a nagy zenebonás fényben
      vas-reménybe öltözöm,
kisértések ellen a hatalmas
      naphoz szívemet kötöm.

A farsangi időszakra ma is szükség van “közkívánatra”

Cseh karneváli hangulat:

Hozzászólás